9 známek nedostatku hořčíku

Hořčík je jedním z nejhojnějších minerálů v lidském těle a účastní se ve více než 300 různých fyziologických procesech. Mohl by (často objevený) nedostatek hořčíku negativně ovlivnit vaše zdraví? V tomto článku si povíme, jaké jsou nejčastější příznaky nedostatku hořčíku a nejlepší způsoby, jak ho dostat více do svého jídelníčku.

Podle amerického neurochirurga Normana Shealyho je téměř každá známá nemoc spojena s nedostatkem hořčíku. Zpočátku to může znít jako odvážné prohlášení, ale ve skutečnosti to dává smysl – s ohledem na počet rolí, které hořčík v těle zaujímá. To je mimo jiné také vysvětlením, proč je soubor příznaků nedostatku hořčíku tak různorodý.

Jaké role to jsou?

1. Špatné kognitivní zpracování

Pokud u sebe či u svého dítěte řešíte častý tzv. brain fog , špatnou koncentraci nebo neustálé problémy s pamětí, můžete mít nedostatek hořčíku. Základní struktury každé buňky těla – mitochondrie – jsou zodpovědné za produkci energie, kterou tělo používá na všechno.

Mozek obsahuje nejvyšší koncentraci mitochondrií v mužském těle (ženy mají vyšší koncentraci ve vaječnících). Mitochondrie jsou při výrobě energie silně závislé na hořčíku, takže nedostatek může výrazně omezit výkon mozku. Není žádným překvapením, že bylo prokázáno, že doplňkový hořčík zlepšuje učení a paměť!

2. Bolesti hlavy a chronické migrény

Ví se, že lidé trpící chronickými migrénami mají často v těle nižší hladiny hořčíku. Celá věc dává najednou smysl, vzhledem k tomu, jak moc důležitý je hořčík pro správnou funkci nervů.

Bylo prokázáno, že doplňkový hořčík užívaný pravidelně snižuje jak frekvenci, tak intenzitu bolestí hlavy.

Hořčík pomáhá regulovat rovnováhu vápníku. Příliš mnoho vápníku může vést k neurotoxickým účinkům, kdy jsou mozkové buňky nadměrně stimulovány, což je hlavní faktor bolesti hlavy a tvorby migrény.

3. Zácpa

Správný příjem hořčíku ve skutečnosti změkčuje stolici (střeva si „natáhnou“ vodu), což podporuje pravidelnost vyměšování. Pokud je stolice v těle déle, je příliš tvrdá, tlustým střevem se pohybuje pomaleji a stává se tak problémem. 

Kromě toho hraje hořčík hlavní roli při regulaci svalových kontrakcí ve střevech, a proto nedostatek hořčíku často vede k zácpě.

4. Únava

Hořčík se významně podílí na výrobě energie. Jak již bylo zmíněno výše, mitochondrie se v buňce při výrobě energie silně spoléhají na hořčík. Vaše mitochondriální funkce primárně určuje vaši „energetickou hladinu“. Kromě toho hořčík podporuje nadledviny, které mohou také hrát velkou roli při výrobě energie.

Pokud jste chronicky unavení, můžete mít nedostatek hořčíku – zvýšením (pravidelné užívání) příjmu hořčíku může jednoduše spustit vlnu energie.

5. Nespavost

Nespavost je jedním z několika hlavních důvodů začátku suplementace hořčíkem – mnoho dětí i dospělých má skvělé zpětné vazby a zažívají v noci kvalitnější odpočinek. Důvodem je, že hořčík se podílí na produkci GABA v mozku. GABA je známá jako inhibiční neurotransmiter=chemikálie, která podporuje relaxaci.

Pokud nemáte dostatek hořčíku k produkci adekvátního množství GABA, váš spánek pravděpodobně utrpí. Ačkoli existují další živiny spojené s produkcí GABA, hořčík je kritickým faktorem, který bude po celý váš život do značné míry určovat kvalitu vašeho spánku. Jsou doklady o tom, že až 50% dětí s PAS, ADHD či hyperaktivitou mají nemalé problémy s usínáním či se spánkem samotným.

6. Svalové křeče a křeče

Protože je hořčík tak důležitý pro správný nervový přenos, nepřekvapí, že také hraje zásadní roli ve svalové kontrakci. Když je hořčík vyčerpán, svalové kontrakce mohou být slabé a nekoordinované, což vede k nedobrovolným křečím a bolestivým křečím.

Křeče se obvykle vyskytují v nohou, chodidlech a někdy dokonce i v místech, jako jsou víčka. Křeče jsou velmi častým jevem u dětí s PAS.

7. Chronická bolest

Chronická bolest silně souvisí s napětím přenášeným v těle. Toto napětí může být čistě fyzické, ale může být také zhoršeno emočním stresem. Emoce, jako je úzkost, hněv a starosti, přispívají k fyzickému napětí. Časem toto chronické napětí vede k bolesti.

Když jsou zásoby hořčíku v těle nízké, nervový systém se může stát hyperexitivním (což znamená, že se snadno nadměrně stimuluje), což může zvýšit svalové napětí. Hořčík zde může hrát svou roli tím, že pomáhá vyvolat celkový uklidňující účinek na mysl a tělo a zároveň uvolnit svaly.

9. Necitlivost a brnění

Pokud ve svém těle často cítíte necitlivost nebo pocity brnění, například v rukou a nohou, je to pravděpodobně způsobeno změnou nervové aktivity.

Hořčík může být schopen zmírnit nebo zabránit necitlivosti a brnění v končetinách. Tento efekt byl zdůrazněn při výzkumu ukazujícím ochranné vlastnosti proti periferní neuropatii vyvolané některými terapiemi rakoviny.

10. Poruchy nálady

Hořčík hraje klíčovou roli v regulaci rovnováhy neurotransmiterů . Neurotransmitery jsou chemické látky v mozku, které regulují myšlenkové vzorce a chování od motivace přes spánek po soustředění (a mnoho dalších). Jak již bylo zmíněno dříve, hořčík se podílí zejména na produkci GABA v mozku, což je uklidňující neurotransmiter.

Špatná schopnost produkovat adekvátní GABA v mozku má za následek stavy jako ADD/ADHD, úzkost a celkově podrážděnost . Pokud se s těmito pocity pravidelně setkáváte, měli byste zvážit zvýšení denního příjmu hořčíku.

Jak na to?! Tady jsou 3 způsoby, jak podpořit hladiny hořčíku

Nyní, když znáte příznaky nedostatku hořčíku a jak důležitý je tento minerál pro lidské tělo. Chcete nápravu? Postupujte podle těchto 3 strategií, abyste zvýšili hladinu hořčíku a udělali svému zdraví obrovskou laskavost.

1. Potraviny bohaté na hořčík

Stejně jako u většiny živin vždy doporučuji začít s dietou. Existuje spousta skvělých potravinářských zdrojů hořčíku, které lze snadno začlenit do vašeho každodenního života. Z mých oblíbených jsou to avokádo, listová zelená zelenina a raw čokoláda.

Doporučil bych si vybrat několik potravin s vysokým obsahem hořčíku a pravidelně je konzumovat. Například z avokáda dělám avokádový čokoládový pudink, pomazánku nebo jej přidávám do smoothie.

Vyberte si své oblíbené potraviny ze seznamu níže a vymyslete kreativní způsob, který vyhovuje právě vám, vaší rodině a dostaňte je do svého jídelníčku každý den!

  • různé druhy špenátu
  • dýňová semínka
  • syrové ořechy
  • raw čokoláda
  • avokádo
  • klíčky všeho druhu
  • řasy

2. Epsomská sůl

Možná je jedním z nejvíce relaxačních způsobů, jak do těla dostat více hořčíku, koupel v solné lázni Epsom . Epsomské soli jsou ve skutečnosti formou hořčíku, který se může jednoduše a zcela přirozeně dle aktuální potřeby organismu vstřebávat do těla kůží, zatímco vy se koupete. To je jedním z důvodů, proč jsou solné lázně Epsom tak relaxační!

Zatímco tradiční soli Epsom jsou vyrobeny ze síranu hořečnatého, existují také novější formy vloček hořčíku, které jsou vyrobeny z chloridu hořečnatého. Oba druhy solí přinášejí tělu výhody, nicméně chlorid hořečnatý může být schopen zajistit dlouhodobější výhody. Důvodem je, že chlorid hořečnatý se snáze vstřebává a pomaleji se vylučuje z těla.

3. Doplňkový hořčík

Když na to přijde, naše zásobování potravinami už není to, co bývalo. Industrializace a špatná kvalita půdy – vytěžená půda postrádá životně důležité živiny, které se z ní dříve přirozeně dostávaly do potravin. Přestože se na tuto skutečnost začínáme více zaměřovat a vyvíjíme vědomější úsilí o vytvoření lepších zemědělských postupů, naše jídlo stále postrádá nutrienty, které naše těla potřebují.

To je důvod, proč doporučuji doplňkový hořčík tolika mým pacientům a dokonce i já suplementuji hořčík každý den. 

Teď už chápete, jak důležitý je hořčík pro lidské tělo. I když nemáte žádné z výše uvedených běžných příznaků nedostatku hořčíku, téměř každý může mít prospěch z dalšího hořčíku ve stravě.

Používám hořčík každý den, protože zjišťuji, že pomáhá udržovat mou mysl v klidu a energetickou hladinu vyrovnanou. Má také skvělý účinek jako adaptogen zlepšením schopnosti vašeho těla přizpůsobit se každodenním stresovým faktorům. Je to opravdu moderní zdravotní tonikum!

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.