Jak na zavádění nových potravin při speciální dietě?

ANEB nenechte se vybíravým stravováním zastavit v zavedení speciální diety, která podpoří rozvoj vašeho dítě. Změna jídelníčku vybíravého strávníka vyžaduje vytrvalost a trpělivost; i ti nejvybíravější jedlíci mohou udělat nemalý pokrok a těžit tak ze zdravé stravy.

Existuje mnoho strategií „krmných terapií“. Je jen na Vás, kterou zvolíte. Dnes bych Vás ráda seznámila s několika postupy, které používám já sama či moji klienti, aby pomohli vybíravému jedlíkovi, kterého mají doma. Jdeme na to :)

Nechtějte po dítěti, aby u jídla jen vzorně sedělo. Pokud si chce při jídle hrát? Dejte mu tu možnost. Potřebuje se u toho proběhnout? Dejte mu tu možnost.
  1. Před zavedením jakékoli speciální diety se nejprve důkladně zamyslete a naplánujte seznam náhradních potravin, které bude vaše dítě jíst poté, co odstraníte problematické nebo návykové potraviny z jeho aktuálního jídelníčku. Jinými slovy – najděte několik možností snídaně, oběda, večeře a svačiny pro novou dietu.
  2. Po zahájení nové diety, jako je GFCF, začněte zkoušet pozvolna přidávat nové potraviny včetně zeleniny různé textury.
  3. Zapojte dítě do přípravy jídla. Od práce na zahradě, přes mytí potravin, krájení, mixování a vaření až po servírování a úklid kuchyně. V jakémkoli bodě příprav jídla se vaše dítě může zúčastnit.
  4. Vždy poskytněte kromě jednoho „nového“ jídla (klidně pouze o velikosti kuličky hrášku) také jídlo, které má vaše dítě rádo.
  5. Nevyžadujte po dítěti nic jiného, ​​než to, že se s jídlem seznámí. Nemusí jej hned jíst. Zvažte začlenění jídla do terapie nebo hry.
  6. Informujte. Dejte svému dítěti vědět, zda je to sladké, slané nebo kyselé. Snězte trochu sami a řekněte mu, jak je to dobroučké.
  7. Nejprve požádejte, aby se jídla dotklo, olízlo ho nebo ho dalo do pusinky, konzumace/ polknutí nového není hned nutná.
  8. Nechte své dítě, aby určilo množství, kolik nově nabízené potraviny sní.
  9. Zkuste tu samou potravinu znovu a znovu a znovu a znovu! Minimálně 15x!
  10. Buďte kreativní. Zkuste nové jídlo upravit tak, aby mělo dítětem preferovanou strukturu (a teplotu) – křupavé, hladké, …
  11. Vyhněte se emocionální „vazbě“ – děti cítí úzkost. Udržujte především sebe u jídla v klidu. Představte si, jak vaše dítě jí/ vychutnává nové jídlo a jakou u toho máte oba radost. Žádné litování, úzkostné pocity ani obavy.
  12. Vyhněte se nátlaku – udržte si důvěru dítěte.
  13. Vyberte si odměny nebo jiné povzbuzení – nikoli však odměny založené na jídle.
  14. Pokuste se zapojit do stolování celou rodinu, aby dítě mělo vzor a vidělo, že dané jídlo jí všichni a chutná jim.
  15. Udělejte z jídla zábavu!!!

Zapojte děti do přípravy jídla

cvičení hrubé motoriky, počítání i příprava mlsky v jednom :)

Pojďme si rozebrat první bod výše: Zapojte své děti do přípravy jídla. Pěstování potravin a jejich příprava jsou dva skvělé způsoby, jak zlepšit preference a spotřebu zdravých potravin, jako je zelenina.

Ve studii u dětí ve věku 5 až 7 let vědci zjistili, že děti jedí více jídla, které si připravily, ve srovnání se stejným jídlem připraveným někým jiným, včetně zdravých potravin/zeleniny. V této studii zjistili, že děti dokonce jedly více salátu, když si ho samy nachystaly.

Ve studii dále zjistili, že naprostá většina dětí, přes 90 % ráda ochutnávala ovoce a zeleninu, připravovala ovocné a zeleninové svačiny, pracovala na zahrádce a poznávala ovoce a zeleninu. 

Nápady na jídlo pro zvýšení rozmanitosti a výživy

  1. Buďte kreativní! Začněte přidávat zeleninu všude, kde je to jen trochu možné (do buchet, risota, omáček, lívanečků apod.) + pomalu zavádějte potraviny trochu jinak, než tomu bylo dříve. Zamyslete se, jestli dokážete udělat jídlo každý den trochu jinak – ne tak, aby ho dítě odmítlo už na dálku, ale jen trošičku pozměnit recept, aby jídlo obsahovalo trochu víc/ jiných živin.
  2. Můžete přidat maličko víc soli, aby nová verze jídla byla o trošku chutnější – nepřehánějte to, stačí opravdu jen trochu a výsledek je znát.
  3. Zkuste smíchat nebo naředit značku jídla/nápoje, které má dítě rádo, se zdravější verzí ve velmi malých dávkách, alespoň z počátku, dokud není celá původní potravina/ pokrm v podstatě 100% jiná :) – tohle funguje dobře u mléka (přechod na rostlinné), dětských přesnídávek, jogurtů apod.
  4. Dejte svému dítěti na svačinu spíše „mini jídlo“ než pořádný nášup, aby náhodou nemělo později hlad, ….naopak-ať maličko vyhladoví na hlavní jídla dne, které budou nutričně zajímavá.
  5. Dejte pozor na texturu jídla.

Textura je klíčová a ta křupavá, hmmm… to je prostě TOPKA!

Řešení textury je při vybíravém stravování velmi důležité. Zjistilo se, že orální/senzorická citlivost se často vyskytuje u dětí s vybíravými stravovacími návyky – děti s ADHD a PAS. Výběr správné textury jídla pro vaše dítě může nesmírně pomoci s jeho selektivními/vybíravými stravovacími preferencemi.

Udělejte zeleninu křupavou tím, že připravíte mrkvové chipsy, batátové hranolky aj. Maso schovejte do palačinek či zapečených pokrmů, hutnějších polévek,…tady meze nejsou, vše je to jen o nápadu a chuti něco nového zkusit. Chybí Vám nápad? Napište mi, protože víc hlav, víc ví :) info@klidnabriska.cz

Křupavý chlebík s pomazánkou, křupavý marokánek, křupavý perníček, křupavý řízeček nebo třeba zdravé chipsíky? Možností je nespočet, jen nepřestat hledat :)

Pokud by Vám docházela energie a měli jste to chuť vzdát, ozvěte se, něco vymyslíme, byla by to škoda!

Jsem s Vámi, Renata

Jsem specialista v oblasti funkční výživy. Pomáhám lidem, od prenatálního věku až po pokročilý důchodový věk, najít vhodný výživový styl a velmi často i řešení jejich zdravotních problémů skrze správně volenou stravu. Svou práci již vnímám jako poslání – díky ní mohu dělat lidi zdravější a šťastnější! Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů