Otevři bránu do světů fantazie: Nejlepší adventury, které musíš zkusit!

Adventura

Počátky adventur

Když se řekne adventura, málokdo si dnes vybaví jejich skromné začátky v sedmdesátých letech. Všechno to začalo textovými hrami, kde obrazovku zaplňovala jen písmena. Průkopníkem byla legendární hra Colossal Cave Adventure z roku 1976, která hráče vtáhla do dobrodružného světa pomocí jednoduchých textových příkazů. Stačila klávesnice a představivost - a najednou jste objevovali tajemná místa, luštili záhady a potýkali se s protivníky.

Tahle průkopnická hra položila základy žánru, který milujeme dodnes. Časem se adventury proměnily - přibyla grafika a animace, ale jejich duše zůstala stejná. Pořád jde o to být hrdinou příběhu, prozkoumávat neznámé světy, sbírat užitečné věci a lámat si hlavu nad zapeklitými hádankami. Skutečný boom přišel s prvními grafickými adventurami jako King's Quest v roce 1984 nebo nezapomenutelným The Secret of Monkey Island z roku 1990. Tyhle hry ukázaly cestu ostatním a nastartovaly zlatou éru adventur.

Zlatá éra adventur

Když se řekne adventura, většině z nás se vybaví právě devadesátky a začátek nového tisíciletí. Byla to doba, kdy počítačové hry konečně pronikly do běžných domácností a adventury si našly cestu k srdcím spousty nadšených hráčů díky své kombinaci příběhů, hlavolamů a objevování. Kdo by neznal klasiky jako The Secret of Monkey Island, Day of the Tentacle, Broken Sword nebo Grim Fandango? Tyhle pecky se staly doslova kultovními a na dlouhé roky určily, jak má správná adventura vypadat. Hráče si získaly chytrými příběhy, vtipnými hláškami, skvělými postavičkami a záludnými hádankami, nad kterými si člověk musel pořádně lámat hlavu. Tehdy se vývojáři nebáli experimentovat a přicházet s novými nápady. Vedle tradičních point-and-click adventur se objevily i 3D kousky, hry s akčními prvky nebo mix s RPG žánrem. I když později adventury trochu ustoupily do pozadí, jejich zlatá éra zanechala nesmazatelnou stopu. Dneska můžeme hrát jejich vylepšené verze a spousta indie vývojářů se k tomuto období stále vrací pro inspiraci při tvorbě nových her.

Průkopníci žánru

Dnešní adventury by nevznikly nebýt odvážných snílků, kteří se pustili do vytváření úplně nového herního stylu. Za všechno vděčíme především Willu Crowtherovi a Donu Woodsovi, kteří v roce 1976 stvořili textovku Adventure (později přejmenovanou na Colossal Cave Adventure). Jejich hra, která čerpala inspiraci ze skutečných jeskyní Mammoth Cave, vtáhla hráče do světa plného záhad, skrytých pokladů a bájných stvoření. Stačilo napsat pár jednoduchých povelů a dobrodružství mohlo vypuknout.

Další zlom přišel s adventurou Zork od studia Infocom v roce 1979, která přinesla mnohem propracovanější příběh a bohatší herní prostředí. Infocom se brzy stal pojmem mezi textovkami díky poutavým příběhům okořeněným vtipnými dialogy. Když pak přišly grafické možnosti, žánr se posunul zase o kus dál. Lucasfilm v roce 1987 ukázal se svým Maniac Mansion, jak skvěle může fungovat spojení klasické adventury s působivou grafikou a vtipným vyprávěním. Tenhle titul se stal vzorem pro spoustu dalších her a ovlivnil celou generaci vývojářů.

Významný vliv textu

Text v adventurách je naprosto zásadní součástí herního zážitku. Je to právě on, který nás provází celým příběhem a bez kterého by hra nemohla fungovat. Když se ponoříme do herního světa, text nám odkrývá jeho tajemství, seznamuje nás s postavami a pomáhá nám pochopit, co máme vlastně dělat. Každý detail prostředí, každá věta dialogu, každá událost - to všechno k nám přichází skrze pečlivě napsaná slova. Když je text dobře zpracovaný, dokáže nás vtáhnout do děje tak, že zapomeneme na realitu kolem. Proto je tak důležité, aby české verze her měly kvalitní překlad. Dneska už bereme české texty ve hrách jako samozřejmost, ale nebylo tomu tak vždycky. Možná právě proto si čeští hráči dobrého překladu tolik váží a dokážou ho náležitě ocenit.

Vlastnost Adventura (Dobrodružná hra) RPG (Hra na hrdiny)
Důraz na příběh Velmi vysoký Vysoký
Význam voleb hráče Zásadní, ovlivňuje příběh Důležitý, ovlivňuje vývoj postavy a příběh
Bojový systém Často jednoduchý, logický, nebo žádný Komplexní, s pravidly a statistikami

Od textu k grafice

Adventury se za ta léta neuvěřitelně změnily. Když si vzpomenu na jejich začátky, kdy jsme museli psát příkazy na klávesnici a představovat si všechno v hlavě, to byla jiná doba. Dneska už jsou to nádherné barevné světy plné života, kde se můžete volně procházet a objevovat každý detail. Je to, jako byste vstoupili do interaktivního filmu. Pamatuju si, jak jsme dřív museli číst dlouhé odstavce textu, abychom pochopili, co se vlastně děje. Teď stačí jeden pohled na tvář hlavní postavy a hned víte, co prožívá. Hudba vás vtáhne do děje a grafika je tak dokonalá, že občas zapomenete, že hrajete hru. To je právě to kouzlo dnešních adventur - jsou přístupnější a dokážou zaujmout úplně každého, kdo má rád dobré příběhy. Není divu, že si získávají čím dál víc fanoušků.

Dobrodružství není jen o cestování na daleká místa, ale také o objevování neznámých zákoutí vlastního srdce.

Zdeněk Kvíčala

Vzestup 3D adventur

Když se koncem devadesátek objevily výkonnější počítače a herní konzole, otevřela se před námi úplně nová kapitola v historii adventur - tentokrát ve 3D. Tenhle skok vpřed úplně změnil tvář žánru, protože najednou jsme mohli prozkoumávat mnohem propracovanější světy a zažívat dobrodružství jako nikdy předtím. Už jsme se nemuseli spoléhat jen na fantazii - konečně jsme mohli do těch úžasných světů přímo vstoupit. Vzpomínáte na legendy jako Grim Fandango nebo The Longest Journey? Tyhle hry ukázaly všem, co vlastně 3D adventury dokážou. Najednou jsme nebyli jen diváky, ale skutečnými průzkumníky těch nádherných světů. Způsob, jakým jsme mohli ovlivňovat herní prostředí, se posunul na úplně novou úroveň a příběhy nás vtáhly tak hluboko, že jsme zapomněli na realitu kolem sebe.

Nezávislá scéna

Svět indie her je dnes plný skvělých adventur a dobrodružných titulů. Malá vývojářská studia mají volnou ruku a můžou si dovolit riskovat víc než velké herní firmy. Díky tomu vznikají originální hry s netradičními nápady a zajímavým zpracováním. Od jednoduchých textovek až po propracované 3D světy plné záhad - indie scéna nabízí spoustu zážitků pro každého. Stačí se podívat na hry jako Firewatch s jeho podmanivým příběhem a nádhernou grafikou, ponuré a důmyslné Limbo nebo detektivní Return of the Obra Dinn s jeho unikátním výtvarnem. Tohle všechno ukazuje, jak moc dokážou nezávislí tvůrci posunout hranice toho, co adventura může být.

Budoucnost adventur

Adventury už dávno nejsou tím, čím bývaly za časů textovek. Dneska jsou z nich vlastně takové interaktivní filmy. A kam tohle všechno směřuje? No, hlavně se teď všechno točí kolem příběhu a postav. Hráčům už nestačí jen luštit nějaké zapeklité hádanky - chtějí se ponořit do pořádného příběhu, který je chytne za srdce. Proto se vývojáři snaží vytvářet uvěřitelné postavy s vlastním charakterem, píšou propracované dialogy a vymýšlejí příběhy, co vás nenechají v klidu. A pak je tu samozřejmě ta technická stránka věci. Virtuální realita, rozšířená realita, grafika jako ze žurnálu - to všechno nám otevírá dveře do světů, o kterých se nám dřív ani nesnilo. Adventury jsou díky tomu čím dál víc vtahující a interaktivnější. Takže budoucnost? Ta vypadá fakt nadějně. Když se spojí silné příběhy, zajímavé postavy a moderní technologie, vzniknou hry, co vás prostě pohltí a nedají vám spát.

Publikováno: 26. 06. 2025

Kategorie: dětské zboží