Senzorické averze aneb jak se skamarádit s jídlem

Pro mnoho autistických dětí (ale i pro ty neurotypické) je často vzhled a struktura jídla stejně rozhodující, jako jeho chuť.

To znamená, že způsob, jakým je jídlo nakrájeno nebo uvařeno, může u dítěte se smyslovými problémy velmi ovlivnit jeho rozhodnutí, jestli to či ono jídlo bude jíst, nebo  do něj dané jídlo za žádnou cenu nedostanete.

Jaké jsou možnosti? Pojďme na to spolu mrknout.

Nejpříjemnější jídla pro autistické vybíravé jedlíky s poruchou smyslového zpracování:

Křupavá jídla

  • Čerstvé zeleninové tyčinky jako oškrábaná mrkev, oloupaná cuketa, jablíčko nebo celá zelenina jako cukrový hrášek a květák, oříšky, sušená jablka apod.
  • Potraviny, které jsou opečené nebo pečené do křupava – opečená dýňová semínka, domácí americké brambory s kůrčičkou 🙂
  • Tenké plátky zeleniny pečené v troubě – pečené batáty jsou naprosto bezkonkurenční
  • Hráškové křupky Yes chips jsou geniální lahůdkou plnou rostlinných bílkovin

Měkká jídla

  • Dušená/ dobře vařená zelenina včetně netradičních možností – včetně brokolice, zelí, kapusty, hub aj. Pojďme zkoušet, kde se nám poštěstí a námi servírované jídlo bude mít úspěch. Třeba právě vaše dítě bude mít rádo artyčok 😀 kdo ví, dokud to nezkusíte…
  • Dobře rozmixované smoothies nabité čerstvým ovocem a zeleninou
  • Mleté maso (burger, masové kuličky, mleté maso jen tak „pohozené“ v rajské omáčce či polévce nebo co třeba sekaná)
  • různé tvary a druhy bezlepkových těstovin, klidně i v lasagních, hm? Šlo by?
  • Zeleninu nakrájenou na kostičky vařenou v omáčce či úplně rozmixovanou v krémovou svíčkovou
  • Měkká míchaná vajíčka
  • Vařené větší fazole

Hladká jídla

  • Dobře uvařená zeleninová kaše (brambor v kombinaci s mrkví/ dýní/cuketou/ batátem/ apod. 1:1)
  • Jemně vařená zelenina s jednotnou strukturou, jako je mrkev a brambory (mrkev na husto s bramborem a plátkem hovězího, to by šlo? Mňam!)
  • Měkké ovoce jednotné textury jako banány a mango nebo konzervované ovoce jako broskve (konzervované bez šťávy, tam je spousta cukru)
  • Hummus, rozmačkané avokádo
  • Krémové polévky

(Pokud zjistíte, že doma děláte hodně pyré, velmi doporučuji investovat do ponorného mixéru, který je pro mě velkým pomocníkem, a proto jej doporučuji všem. Ušetří vám to chaotický krok přenosu tekutin a je to s ním celkově o hodně jednodušší než s velkým mixérem).

Vysoce smyslová jídla

  • Zmrazené ovoce a zelenina jako hrášek a bobule (nechte je zmrazené!)
  • Texturou rozmanité potraviny, jako je syrová brokolice
  • Rostlinný jogurt s ořechy, semínky, bezlepkovými obilovinami a ovocem
  • Řapíkatý celer plněný ořechový máslem se sušeným ovocem – třeba rozinky (vypadá to jako mravenci na kládě)
  • Sušené ovoce různé druhy – POZOR – nesířené, nedoslazované!

Textura a vzhled pokrmů mohou být pro děti ve spektru stejně důležité, ne-li více než chuť, když uvažují, zda jíst či nikoli.

Co bychom ale také neměli podceňovat je

  • komfort dětí pří jídle. Pokud víte, že máte doma hyperaktivní dítě, co prostě ani normálně nevydrží chvíli sedět, nenuť te ho sedět ani u jídla. Zařiďte si místo, kde normálně stolujete tak, aby byly naplněny požadavky na pohyb vašeho dítka, ale zároveň i ty vaše – jako třeba nemít nepořádek po celém bytě apod. 😀

 

  • jsou děti, které nerady jí rukama a vždy preferují nástroj, tedy příbor, vaši ruku apod, která zajístí, že na jídlo nemusí sahat, protože jim to z nějakého důvodu je nepříjemné. ALE 🙂 vedle těchto dětí jsou děti, které naopak preferují kontakt s jídlem. Pojďme jim to dopřát! Vyzbrojme se trpělivostí a ubrousky a přestaňme se bát, že se nikdy pořádně nenaučí jíst příborem. Jsou to šikulové, věřme jim , že to všechno zvládnou a my taky! 🙂

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.